"Prawdziwie wielki jest ten człowiek,
który chce się czegoś nauczyć."

- Jan Paweł II -

Wycieczka Szlakiem Piastowskim

(Zam: 27.05.2017 r., godz. 16.56)
Naród, który nie zna swojej przeszłości, umiera i nie buduje przyszłości

Jan Paweł II
Gniezno, Poznań, Biskupin i Żnin to miasta związane z początkami państwa polskiego – leżą one na tzw. Szlaku Piastowskim, będącym najstarszą tego typu trasą turystyczną w Polsce. Pragnąc lepiej zrozumieć genezę polskiej państwowości i na własne oczy zobaczyć materialne ślady państwa pierwszych Piastów, 10 maja wyruszyliśmy na wycieczkę do tych historycznych miejsc.
Pierwszego dnia, korzystając z wiedzy przewodnika, zwiedziliśmy Gniezno. Warto wiedzieć, że Katedra Gnieźnieńska, górująca nad miastem, to jeden z najcenniejszych zabytków naszej architektury. Wzniesiona w drugiej połowie X wieku, wielokrotnie przebudowywana, pamięta koronację Bolesława Chrobrego. Stąd z misją krzewienia chrześcijaństwa wśród pogańskich Prusów wyruszył biskup Wojciech, późniejszy święty. W świątyni mogliśmy podziwiać słynne Drzwi Gnieźnieńskie z 1175 roku, odlane z brązu, na których przedstawiono 19 scen z życia tego świętego.
W Muzeum Początków Państwa Polskiego obejrzeliśmy ekspozycję „Wikingowie w Polsce” oraz filmy traktujące o tym, jak kształtowało się nasze państwo. Później nadszedł czas na spacer po gnieźnieńskiej Starówce.
Drugi dzień wycieczki przeznaczyliśmy na zgłębianie tajemnic odkrytej w 1934 roku osady w Biskupinie. Jej częściowa rekonstrukcja pozwala poznać życie mieszkańców grodu, którego istnienie datuje się na VII w. p.n.e.
W Muzeum Archeologicznym obejrzeliśmy przedmioty użytkowe (m.in. zapinki z brązu, grzebienie rogowe, uprząż) i broń z tego okresu.
Dodatkową atrakcją tego dnia okazała się podróż kolejką wąskotorową z Biskupina do Żnina – jej trasa została wytyczona tak, by turyści mogli zobaczyć w całej okazałości osadę położoną na wyspie. Z przyjemnością oglądaliśmy z okien pociągu krajobrazy, którym malowniczego charakteru nadawały połacie kwitnącego właśnie rzepaku.
Po powrocie do hotelu wzięliśmy udział w warsztatach garncarskich, a czasu i sił starczyło jeszcze na wspinaczki i zjazdy w parku zabaw oraz dyskotekę.
Ostatnim miejscem na trasie naszej wycieczki był Poznań – tu w Katedrze Poznańskiej spoczywają szczątki pierwszych władców Polski: Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Tutaj także, w podziemiach, zobaczyliśmy chrzcielnicę pamiętającą Chrzest Polski.
Wiedza przewodnika, który oprowadzał nas po Poznaniu okazała się nieoceniona – z jego pomocą i komentarzem zwiedziliśmy jeszcze kościół farny (należący do najpiękniejszych zabytków sztuki barokowej), Ostrów Tumski (siedzibę pierwszych władców Polski) oraz Starówkę.
Jako że w Poznaniu znajduje się największa w Polsce palmiarnia, skorzystaliśmy z okazji, by zobaczyć tropikalne rośliny. Przedzieraliśmy się przez zieloną gęstwinę drzew i krzewów niczym Indianie w dżungli amazońskiej – bogactwo form i kolorów było doprawdy imponujące.
Opuszczaliśmy Poznań w przekonaniu, że to wyjątkowe, piękne miasto jest ważną częścią historii naszego kraju, podobnie jak Gniezno i Biskupin.
Trzydniowa lekcja historii minęła szybko, ale wiedza, którą zyskaliśmy, zostanie z nami na długo.

Szlakiem Piastowskim

Statystyka strony

Strona oglądana: 316 razy.